Thursday, March 17, 2011

SPARK PLUG...........( palam pencucuh )

dah tengah-tengah ni sekarang aku dah takda idea sangat nak tulis dekat blog aku ni sekarang
  tapi tengah selak-selak pakcik google ni aku jumpa pasal spark plug jadi apa kata kita mengenali
berkenaan spark plug ( palam pencucuh )

selama kita guna motosikal masih lagi ramai tidak tahu apa guna spark plug ( palam pencucuh ) dan betul ke ia boleh rosak
  tapi sebelum tu kita kenal dulu pasal siapa cipta spark plug ( palam pencucuh ) manalah tahu sapa-sapa yang belajar automotif masa periksa ada soalan macam ini. pencipta dia adalah Nikola Tesla tapi ia diperbaharui oleh
Richard Simms. Robert Bosch dan Karl Benz tapi ia tetap tidak sesuai digunakan dalam sistem enjin kenderaan.
dan pada  tahun  1902 Gottlob Honold  menjayakan  atau pun  membolehkan spark plug ( palam pencucuh ) mula digunakan di dalam enjin kenderaan ( diedit kerana kalau panjang mesti sangat ramai malas baca )

bahagian-bahagian spark plug ( palam pecucuh )

RAJAH BAHAGIAN SPARK PLUG ( PALAM PENCUCUH )
 

1- Terminal ( TERMINAL )--  disambungkan ke gelung pembakaran.
2- Sirip ( RIBS ) --- berfungsi sebagai penebat serta mengelak kebocoran elektrik.
3- Penebat ( INSULATOR )-- dibuat daripada serami aluminium oksida, ia direka bagi menampung suhu
                                               setinggi 550 °C dan voltan setinggi 60,000 V.
4-Bekas logam ( METAL CASE ) --membuang haba daripada penebat serta berfungsi sebagai elektrod
                                                         bumi.
5-Hujung penebat ( INSULATOR TIP ) --bahagian hujung penebat yang mengelilingi elektrod tengah
                                                                  mempengaruhi prestasi spark plug ( palam pencucuh terutamanya
                                                                  banjaran haba.
6-Elektrod tengah dan bumi ( CENTER ELECTRODE )---menghasilkan bunga api.


SPARK PLUG UNTUK HONDA NSR 150 R/RR DAN SP
   baiklah pada penguna Honda NSR 150 R/rr dan sp pengunaan spark plug yang sesuai adalah penting
tidak kiralah pada semua motosikal pun sama kerana ia boleh menghasilkan prestasi atau pun sebalik nya antara contoh piston berlubang jika gunakan spark plug iridium

     antara spark plug yang sesuai
UNTUK NSR 150 R DAN RR SAHAJA

spark plug NGK BR8ES unuk R dan RR
spark plug NGK B8ES untuk R dan RR
dan yang terbaik bagi motor R dan RR NGK B8ECS
kalau berani pakai spark plug ini NGK BR8EG/BR8ECM

UNTUK HONDA NSR 150 SP

spark plug NGK B9ECS yang terbaik untuk daily use tapi susah jumpa
NGK B9ES mudah didapati di malaysia
dan yang terbaik untuk jiwa kelajuan NGK BR10EG

satu nasihat kepada yang mengunakan motosikal guna lah yang bersesuaian dengan keadaan motor anda supaya tiada masalah berlaku mengunakan spark plug antara masalah contoh spark plug yang terbaik contoh jangan pakai spark plug kereta, ia boleh menyebabkan piston bocor kerana terlampau panas tapi nak pakai boleh sahaja janji setting motor tu cantik dan PALING PENTING JANGAN GUNAKAN  RECYCLE SPARK PLUG ( JENAMA LAIN BOLEH DIGUNAKAN BUKAN KERANA ADA APA-APA DENGAN ngk TETAPI SELALU MENGUNAKAN NYA )
 spark plug rosak
ok la spark plug rosak boleh tahu bila nak start moto rasa kosong
kenapa spark plug boleh rosak anataranya plug tu terbakar warna putih
tetapi spark plug basah pun boleh menyebabkan moto tak boleh dihidupkan ini semua kerana salah setting
minyak dan angin antar penyelesaian awal bukak spark plug itu dan lap dengan kain lepas tu pasang balik

sekian terima kasih

4 comments:

  1. salam... untuk nsr 150 rr saya, saya dah test setakat ni yg terbaik adalah ngk bp8es kerana muncung dia panjang sedikit dan enjin x sebu semasa tarik 6000 rpm, kebanyakkan nsr 150 rr akan tersebu sedikit. enjin akan lancar ditarik sehingga 10000 rpm. klau guna br9es enjin sejuk sesuai untuk layan h/way plus spr dari kl ke ipoh 2jam tanpa henti.klau kegunaan biasa susah nak hidup waktu pagi sbb sejuk

    ReplyDelete
  2. tukar warna bro..sakit mata nk baca kaler biru tu..

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Sy ada nsr150r....masalahnya plug basah...motor amat sudah dihidiupkan ....apakah punca plug basah?

    ReplyDelete