Thursday, March 3, 2011

kegunaan dan jenis reed valve motosikal 2stroke.........

Reed valve adalah sesuatu benda yang ada pada setiap motor 2stroke
 kegunaan reed valve adalah untuk menyekat sesuatu cecair kepada satu arah, fungsi reed valve adalah
membuka dan menutup tekanan dibawah setiap permukaan, pada zaman sekarang reed valve mempunyai pelbagai jenis versi dari logam fleksibel dan bahan berkomposit ( fiberglass dan carbon fiber )
   Reed valve sebenarnya bukan sahaja untuk kegunaan motor 2stroke sebenarnya ia telah lama
digunakan sejak zaman dahulu lagi untuk pam-pam air, mengira suhu dan alatan muzik seperti organ dan arkordion dan ia serupa......
  berbalik kepada motosikal 2stroke reed valve digunakan untuk meningkat kan prestasi enjin 2stroke,
di mana ia mengawal campuran bahan bakar dan udara didalam block enjin, kerana apabila piston naik didalam  selinder crankcase akan menghasil kan vakum di bawahnya,vakum ini membuka valve dan membenarkan  bahan bakar dan udara bercampur pada crankcase, dan apabila piston turun didalam selinder block ia menyebabkan valve pada crankcase tertutup dan membolehkan bahan bakar dan petrol bercampur supaya boleh dipindahkan
ke bahagian pembakaran,
  bagi yang mementing kan prestasi terutama motosikal lumba 2stroke reed valve kebanyakan dihasilkan dari
bahan berkomposit seperti fiberglass dan carbon fiber kerana lidah-lidah reed valve yang digunakan lebih mudah
digunakan dan ia lebih selamat dari yang lain, ini disebabkan pada kelajuan yang tinggi kesemua lidah-lidah reed valve akan berfungi tidak seperti material logam, walau bagaimana pun secara fizik lidah reed valve tidak lah seberkesanan dari sistem valve rotary  kerana sistem valve rotary berfungsi lebih
baik dari sistem lidah reed valve pada kelajuan rendah tetapi pada kelajuan tinggi sistem lidah reed valve lebih kerana rentangan reed valve lebih luas dari valve rotary, tetapi dengan kemajuan yang makin mendatang sistem reed valve banyak telah diperbaharui seperti mencipta lidah reed valve dengan pelbagai tahap, lidah yang lebih kecil..........

bawah antara gambar reed valve after market

BOYESEN PRO SERIES



V-FORCED

Cara ia berfungsi..........

7 comments:

  1. kat mana boleh dapat reed valve carbon fiber ni?
    nsr punya reed valve bleh pakai moto lain punya tak?

    ReplyDelete
  2. kat bengkel2 macam sentul ada tp tgk gak jenama ada mahal ada murah yang murah tak tahan contoh racing bee harga dalam rm100 kebawah tap klu boyseen ada gak cecah rm500

    ReplyDelete
  3. salam..
    nk tnya..
    kalau pakai reed valve 125 racing corbon ok x bro???
    minx pendapat...
    huhu

    ReplyDelete
  4. xdapat nak kenal pasti kena tgk model dia mcm mana

    ReplyDelete
  5. owhh,,,
    oke,,,
    kalau mcm moto 125zr..
    kalau pakai red valva 125 racing corbon cm mn??
    blh bla x???huhu

    ReplyDelete
  6. Reed valve v force nie jenis carbon ke ?

    ReplyDelete
  7. Reed valve v force nie jenis carbon ke ?

    ReplyDelete