Thursday, February 17, 2011

Sistem power valve motorsikal 2stroke

Hari ini aku nak menaip tentang sistem valve dalam motosikal 2stroke terutama motosikal cc lebih dari
  150 ke atas,valve ini mempunyai banyak nama bagi setiap produk motosikal yang dikeluarkan oleh syarikat
motosikal antaranya.

1.SUZUKI-AETC and Super AETC, ( Automatic Exhaust Timing Control )
                   Enjin AETC dan Super AETC Suzuki, Automatic Exhaust Timing Control: Dua bilah versi ialah dipasang kepada VJ21 RGV250 , dan tiga bilah versi, bagi VJ22 RGV250 dan Suzuki RG150.Dengan sistem AETC, sistem valve  biasanya sebahagiannya menutup pada RPM rendah; bila menutup, ia membolehkan enjin untuk membuat lebih banyak kuasa. bagi satu titik naik tertentu , bagaimana pun, kuasa merosot sebagai enjin tidak mampu mengeluarkan gas-gas cukup daripada ekzos. Bila valve kuasa dibuka, ia membenarkan lebih banyak gas-gas untuk mengalir daripada pangkalan ekzos. Sistem ini dapat dikenal pasti oleh sebuah kotak kecil di atas outlet ekzos; power valve terletak dalam kotak ini. Bergantung pada injap, mereka boleh dibuat dua (versi lebih lama) atau tiga (versi lebih baru) mata pisau berasingan.
2.YAMAHA-YPVS , ( Yamaha Power Valve System )
                                Enjin-enjin YPVS Yamaha, Yamaha Power Valve System: jurutera Yamaha menyedari itu dengan meminda ketinggian port ekzos mereka boleh dengan berkesan mengubah penyampaian kuasa enjin dengan itu mempunyai kuasa optimum dan kilas merentasi keseluruhan putaran  julat, jadi  YPVS dilahirkan. valve adalah satu reka  berbentuk silinder terserempak dengan atas port ekzos, ia dipusingkan oleh enjin servo mengawal dari satu kotak kawalan mengambil maklumat dari CDI (dan lokasi lain). valve ialah satu benda berbentuk ovul.  ketinggian dan saiz port ekzos pada kelajuan enjin berbeza pada perubahan ini, memaksimumkan kuasa  sedia-ada sama sekali meligatkan julat. Ia telah dipasang bagi kesemua model RZ /  RD motosikal (125, 250 350 dan 500 cc),  TZR, serta kebanyakan daripada YZ siri motosikal motocross. YPVS hanya dijumpai pada sistem penyejukkan cecair bukan penyejukan udara  . Yamaha turut menggunakan versi pasung dalam beberapa model-model yang kemudian mereka seperti model TZR250R SPR. Yamaha DT125R
3.HONDA-ATAC, ( Automatic Torque Amplification Chamber )
                              Sistem ATAC: Honda Automatic Torque Amplification Chamber sistem bekerja dengan dengan metambah atau menurun jumlah sistem ekzos dengan satu butterfly valve kecil terletak sebelum sambungan ekzos. Pada RPM rendah gear terpacu syaf emparan buka injap ke dalam satu chamber kecil dan meningkat kan jumlah ekzos dengan membenarkan gas ekzos untuk mengalir melalui chamber. Pada RPM tinggi injap ATAC ditutup dan hanya keluar ke dalam kebuk pengembangan. Satu kebuk pengembangan lebih besar membenarkan lebih banyak kuasa pada lebih rendah RPM disebabkan oleh masa tambahan diperlukan untuk impuls  "melantun" kembali untuk kesan pengecas lampau. Ia telah digunakan pada  motocross CR, motosikal GP dan MVX, motosikal jalanan adalah NS dan RAIDER.
                 -V-TACS - ( Variable Torque Amplification Chamber System )
                   V-TACS ialah sistem injap kuasa kendali kaki yang diperbuat oleh Honda pada beberapa motosika 2stoke cc kecil seperti HONDA FC50                -RC VALVE ( Remote Control valve )
                 Injap Honda Remote Control direka bentuk dan kerja-kerja pada prinsip seperti "Sistem AETC." Sebuah komputer kecil mengawasi enjin RPM dan buka dan tutup valve ekzos 2 bilah dikawal oleh satu servo elektrik. Honda melengkapkan banyak motosikal 2stroke seperti NSR150 and NSR250 dengan RC Kuasa valve plants.bagaimana pun ini merupakan satu peranti elektrik dan bukan untuk sepanjang masa.

4.KAWASAKI- KIPS ( Kawasaki Integrated Powervalve System )
                       Kawasaki menggunakan sistem powervalve memanggil KIPS (Kawasaki Integrated Powervalve System) pada motosikal-motosikal 2stroke mereka. KIPS menggunakan kedua-dua di port perubahan ketinggian, penutupan salur pelabuhan sekunder , dan satu chamber bergema. KIPS di kendalikan oleh satu sistem mekanikal


KENAPA VALVE 2STROKE DICIPTA
sistem  2stroke ini amat berbeza dari sistem 4stroke disebabkan enjin 2stroke hanya berpandukan crankshaf, rod dan piston dengan demikian motosikal enjin 2stroke mudah dibina .kerana hanya terdapat satu pembakaran dalam enjin 2stroke dan, piston akan merosot bila-bila masa. dengan itu ia boleh mengeluarkan kuasa yang sangat besar didalam rekaan yang lebih ringkas dari 4stroke.
  namun untuk enjin 2stroke ia  kurang menjimatkan dalam penggunaan bahan api , pada dasarnya kuasa setiap stroke dipindahkan kepada port yang menyalurkan bahan bakar ( petrol ) terbuka pada masa yang sama ke port exzos. ini menyebabkan jumlah signifikan bagi bahan bakar ( petrol ) terus melalui enjin tanpa mengira pengeluaran tenaga.
   oleh itu sistem-sistem exzos direka dengan betul supaya dapat membantu penjimatan bahan bakar (petrol )
tetapi ia masih lagi kekurangan kerana ia masih kurang penjimatan penggunaan bahan bakar ( petrol )
dengan itu valve dicipta untuk 2stroke.....
   bagi motor yang menyertai perlumbaan 2stroke zaman dahulu valve tidak amat penting kerana mereka dalam perlumbaan hanya membawa pada kelajuan yang tinggi. tetapi ia tidak sesuai untuk penggunaan atas jalan raya kerana di atas jalan raya penunggang motosikal tidak semestinya bergantung pada RPM yang tinggi oleh itu ia dicipta oleh pengeluar motosikal di dunia.....



sekian terima kasih jika salah tolong betulkan
 

11 comments:

  1. assalam..
    masalah pd rc valve ialah kabel2 dia yg tak tahan lama dan mudah putus, YPVS pd tzm pula selalu leaking

    ReplyDelete
  2. kabel kalau rr harag masih lg boleh dikatakan murah dari sp cuma klu cdi servo atau servo rosak itu masalah besar

    ReplyDelete
  3. saya baru lg dlm bidang moto nsr nih mintak tunjuk ajar...saya punya power valve rosak spatotnya masuk rpm 7 dh terbukak tp sekarang asyik semput jer...ap ye masalah dy

    ReplyDelete
    Replies
    1. tanggalkan kabel2 dia, try pusingkan dengan tangan secara manual, klau ringan dan boleh diputar2 maknanya RC valve ok tak tersangkut.
      try pusingkan secara manual pada servo motor, pusingkan2 pada tanda High dan low mana tau sangkut / jem.

      Delete
  4. 1.cek dulu kat valve tu mana laa taw bnyk karbon bekeladak sangkut pover valve
    2. sintom servo atau cdi servo nak rosak pun bleh jadi
    3. cer tengok bateri dan retifire keadaan elok atau pun tidak

    ReplyDelete
  5. assalam,
    bro nak tumpang tanye meter complete bole dapat x utk honda nsr rc valve 1985 punye..

    kalau blh email saya harga..eightriyan90@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu baru ada harga keras laaa rm700
      seken mungkin dlm rm100-rm150

      Delete
  6. Salam bro nk tanya ckt, kalo bawak moto nsr150r tiba2 mati, pastu susah nak start, dah lama sikit baru boleh start, pastu jalan kejap, mati balik, nape ye, baru pakao moto ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. tgk dulu keadaan motor... temp naik atau tidak masa mati... tank sumbat atau tidak dn bnyk lg punca kena tgk dulu baru leh jawab sepenuhnya

      Delete
  7. Bang sye masih x phm tntng power valve nih bang....buley terngkn seme nyer

    ReplyDelete